Morska turystyka wycieczkowa



Turystyka wycieczkowa, a więc wycieczki pełnomorskie, jest szczególną i rozwijającą się formą turystyki morskiej, podobnie jak cruising, czyli zwiedzanie świata od portu do portu statkami wycieczkowymi. Te formy turystyki kierowane są głównie do klasy średniej żyjącej w krajach wysoko rozwiniętych, która ceni sobie wypoczynek i wygody połączone ze zwiedzaniem. Współcześnie turyści szukający bogatszych wrażeń, decydują się na podróże nietypowe do mniej znanych rejonów świata, odbywane na ogół w warunkach luksusowych. Ich oczekiwania stara się spełnić coraz liczniejsze grono armatorów, którzy oprócz miejsc egzotycznych, oferują także wycieczki do tradycyjnych i bardziej typowych rejonów świata.



W ramach turystyki wycieczkowej wyróżnić można kilka jej rodzajów, mianowicie turystykę wędrowna, rejsy regularne i turystykę specjalistyczną.

Turystyka wędrowna uwarunkowana jest porami roku, odległościami, stopniem atrakcyjności portów i ich najbliższego zaplecza turystycznego oraz dotyczy podróży odbywanych na tzw. statkach wędrujących z oceanu na ocean.

Rejsy regularne natomiast odbywane są zazwyczaj do atrakcyjnych miejscowości turystycznych, na statkach wycieczkowych, mających cechy liniowca pasażerskiego.

Turystyka specjalistyczna dotyczy wycieczek do mało znanych, ale ciekawych i atrakcyjnych rejonów lub portów morskich oraz rejsów odbywanych na pokładach pasażerskich żaglowców i statków specjalnych (tzw. turystyka przygodowa - adventure cruising).



Turystykę wycieczkową można również podzielić ze względu na sposób podróży i tu wyróżnia się wycieczki wyłącznie morskie, lotniczo - morskie oraz morskie z wypoczynkiem na lądzie.

W związku z faktem, że turystom podróżującym na pokładach wycieczkowców często oferuje się propozycje odbiegające od przyjętego schematu odbywania podróży, można wyodrębnić wycieczki kombinowane, motywacyjne, rodzinne, przygodowe.

Wycieczki kombinowane lub też rejsy mieszane oznaczają 3-4-dniowy pobyt na pokładzie statku wycieczkowego, połączony z 3-4-dniowym pobytem w kurorcie. Ten rodzaj wycieczki wymaga dobrej współpracy armatorów, właścicieli hoteli i kurortów oraz linii lotniczych, jako że turyści wracają do miejsc zamieszkania drogą lotniczą.

Wycieczki motywacyjne to np. rejsy wycieczkowe połączone ze szkoleniem, organizowane dla dobrze zapowiadających się pracowników dużych firm i korporacji, wobec których stosuje się niekonwencjonalne metody motywacji i szkolenia. Służą temu małe,w całości wyczarterowane statki (na burcie statku można nawet umieścić logo firmy),by w dowolny sposób zaplanować program wycieczki.

Wycieczki rodzinne są to zazwyczaj wycieczki kombinowane, z kilkudniowym pobytem na lądzie przeznaczone głównie dla rodzin z małymi dziećmi. Tego typu podróże stwarzają szansę na odpoczynek (dzięki wydzielonym na statku miejscom zabaw i pokoi tylko dla osób dorosłych) i budowanie więzi rodzinnych.

Wycieczki przygodowe dotyczą wypraw morskich, organizowanych dla turystów kwalifikowanych (np. nurkowanie w głębinach morskich) lub do wyjątkowych miejsc.Z powodu silnej konkurencji na tradycyjnych akwenach żeglugi wycieczkowej, armatorzy zmuszeni są do szukania nowych ciekawych miejsc działalności, by sprostać oczekiwaniom klientów. Dlatego też armatorzy eksploatują zróżnicowane statki, począwszy od małych wycieczkowców, poprzez żaglowce, na lodołamaczach kończąc.




Statki wycieczkowe jako pływające hotele



-Statki wycieczkowe to pływające hotele-mini kurorty, które oferują nie mniej atrakcji niż popularne turystyczne miejscowości. Udostępniają gościom różnego typu udogodnienia zaspokajając w ten sposób wszelkie pragnienia i potrzeby podróżnych.Zatem w segmencie standardowym poziom współczesnych statków wycieczkowych odpowiada przynajmniej poziomowi hoteli czterogwiazdkowych na lądzie i ma tendencję do zbliżania się do pięciu gwiazdek. Składa się na to wystrój klimatyzowanej kabiny, z łazienką i TV.

-Kabiny są podzielone według cen i standardu: kabiny wewnętrzne (bez okna), standardowe zewnętrzne z oknem, kabiny z balkonem, najwyższą cenę płaci się za apartamenty (składające się z sypialni i salonu).

-Goście takiego hotelu mają do dyspozycji restauracje (aż 5 posiłków dziennie: śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja, zakąski zimne o północy), sale widowiskowe (codziennie musical), sale sportowe (fitness), pływalnie (odkryte i zakryte), bary (zazwyczaj kilka), dansingi (kilka w różnym stylu), kina, kasyna, ośrodki zabaw dla dzieci i centra odnowy biologicznej. Cała powyższa gama jest dla pasażerów dostępna gratis - za wyjątkiem barów, kasyna i odnowy biologicznej, które nie są wliczone w cenę rejsu wycieczkowego.

-Do tej listy należałoby dodać organizowane podczas rejsu co kilka dni imprezy specjalne (np. bal kapitański), no i naturalnie zwiedzanie odwiedzanych przez statek portów (zazwyczaj 3-5 w trakcie tygodniowego rejsu). Atrakcji jest więc mnóstwo, ale konkurujący ze sobą armatorzy ciągle prześcigają się w wymyślaniu nowych.

-W ten sposób w ostatnich latach pojawiły się kabiny z indywidualnymi balkonami, jacuzzi (kąpiele z bąbelkami), wodospady, ognie sztuczne na pełnym morzu, bale maskowe, kuchnie egzotyczne, loty helikopterem (statki wyposaża się w lądowiska), centra komputerowe, wystawy (pływających na statku dzieł sztuki), mini-golf, kursy nurkowania, występy pasażerów (poszukiwanie talentów w stanowiącym wyposażenie statku studio telewizyjnym), sklepy, korty tenisowe, ściany do wspinania się, a nawet sztuczne lodowiska.

-Do liczących ponad 1000 miejsc sal widowiskowych nowych wielkich statków zaczęto też zapraszać znanych i popularnych artystów. Plus oczywiście egzotyczne życie na morzu, nie mniej egzotyczne porty! I, rzecz istotna, to wszystko w cenie zbliżonej do kosztu porównywalnej klasy wakacji na lądzie.Należy w tym miejscu podkreślić, że korzystanie z zaplecza sportowo – rekreacyjnego oraz udział we wszystkich imprezach organizowanych na statku, jest już wliczone w cenę rejsu.

-Ważnym elementem, z którego słyną rejsy jest wyżywienie. Oferta kulinarna jest bardzo bogata a potrawy różnorodne i wykwintne. Między głównymi posiłkami podawane są przekąski a o północy do dyspozycji gości jest samoobsługowy bufet. Na niektórych statkach bufety serwują posiłki przez całą dobę. Bogate menu zawiera przynajmniej jedną potrawę charakterystyczną dla kraju w którym aktualnie przebywa statek i przyrządzoną wg lokalnych receptur. Wyżywienie jest oczywiście wliczone w cenę rejsu. Klient płaci jedynie za napoje i drinki.

-Na statkach obowiązuje bezgotówkowy system opłat. Pasażerowie otrzymują karty elektroniczne, które są kartami identyfikacyjnymi oraz kartami płatniczymi. Należność reguluje się ostatniego dnia rejsu na podstawie zbiorczego rachunku. Personel recepcji posługujący się kilkoma językami udziela pasażerom wszystkich potrzebnych informacji.

-Dodatkowo każdego wieczoru do kabiny dostarczana jest gazetka pokładowa, w której podawane są ważne informacje dotyczące kolejnego dnia rejsu. Wszystko po to, aby klienci nie musieli się o nic martwić i mogli naprawdę wypocząć.

-Oprócz dużych statków, które zbierają na pokład nawet 4.500 pasażerów, powstają również jednostki mniejsze, z luksusowymi kabinami dla około 150 gości. Popularne są również rejsy luksusowymi żaglowcami, na których klienci mogą uczestniczyć w niektórych pracach pokładowych, ze stawianiem żagli i podnoszeniem kotwicy włącznie. Bez względu na wielkość i rodzaj statku założenie jest takie samo.

Wakacje na morzu muszą być wyjątkowe, niepowtarzalne a standard oferowanych usług najwyższy z możliwych. I może dlatego właśnie rejsy, w porównaniu z innymi formami wypoczynku, mogą pochwalić się największym procentem zadowolonych turystów.




Powrót